lördag 12 april 2014

Bildanalys

För att titta på bilden som jag har använt klicka HÄR

- Första nivån 
I den första nivån ska man beskriva bilden men man får bara berätta om färger, geometriska former, nyanser, lägen (som uppe, nere, till vänster, höger om) och människor och djur beskrivs som figurer. Den här bilden är uppbyggd av av en hel del olika färger. Hela bilden är väldigt ljus med en del mörka delar. Bakgrunden är gul men skiftar mot en orange nyans och man kan se att de tecknen som finns på bilden är i svart och vitt. De geometriska figurerna, kvadrater och rektanglar, har också en del färger. Längst ner till vänster kan man hitta den största rektangeln och den är ljusgul och inuti den finns ytterligare fyra rektanglar och de är i färgerna blå, röd, svart och vit. I alla de geometriska figurerna finns det även tecken och de är som tidigare sagt svarta och vita. Det finns även tecken rakt över bilden precis under mitten. Över nästa hela bilden kan man se två figurer som lutar sig mot varandra och de är i en väldigt ljus nyans av brunt. En av figurerna håller i en cylinder som är vit och ljusbrun. Ur cylinderns kommer det ut något som ärr vitt. 

- Andra nivån  
I den andra nivån ska man tolka bilden på så många olika sätt och synvinklar man kan komma på. Den första och kanske mest vanligaste tolkningen är den med kommersiellt syfte. Hur företaget vill sälja fler cigaretter till män genom att säga "blow in her face and she'll follow you anywhere". Män köper cigaretterna för att de vill ha kvinnor efter sig. Alla vet inom sig att cigaretterna inte lockar kvinnor men det är ofta så att folk ser bortom det och ändå vill tro på att det är sant. Detta kanske låter konstigt men det är sant och det flesta människorna låter det lura dem. Männen som kollar på bilden vill ha henne och köper då cigaretten. Detta är ett av de bästa sätten för företag att sälja och göra reklam för sina produkter men det är även ett av de mest använda sätten. 

Det andra som jag kommer att tänka på hur reklamen får kvinnan att se mindre ut än mannen. Hur reklamen nästan säger att han kan hypnotisera henne med hjälp av ett blås i hennes ansikte. Reklamen har förminskat kvinnans roll och gjort henne till ett objekt, ett sexobjekt. Hon är bara en sak i reklamen. En sak som mannen vill ha och som han kan köpa till sig genom cigaretterna. Hon har inte samma värde som honom på bilden. Detta kan man även se när man kollar på hur tjejen står i förhållandet till mannen. Han står rakt up och på grund av röken lutar hon sig fram och efter honom. 

Detta är ett stor problem, att det finns människor som kollar på kvinnor som om de vore värda mindre och även om den här bilden och reklamen är gammal så händer det fortfarande. Det finns ett exempel på ett reklamblad som inte är gammalt utan är från förra året. För att hitta bilden klicka HÄR. Det är reklam för Dolce & Gabbana. De gjorde reklam för en kläder genom att utsätta en kvinna i ett läge där hon är hjälplös ut. Det kan beskrivas som en gruppvåldtäkt. Företaget fick en massor med kritik för att de gjort det reklam på det här sättet. Men precis som sagt innan är det ändå män som köper kläderna eftersom de vill att kvinnor ska ge sig åt dem. Man kan se på bilden hur männen kollar på kvinnan. De har ingen som helst respekt för henne och jon kan inte göra något i den situationen hon är. 

Hur människor kan se ner på varandra utan anledningar är ett problem. Kvinnor ska inte behöva vara med om att de hamnar i problem på grund av att de är kvinnor. Det ska inte vara svårare att leva sitt liv i fred. Det är inte bara kvinnor som har de problemet utan många andra. Man kan vara utsatt som kille också, ens sexualitet, hudfärg, religion eller ursprung. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar