onsdag 5 december 2012


Planterings lådor - reflektion 

Vad fungerade bra när du gjorde skiss, ritning och modell?
Svar: Det var nog att vi fick veta hur vi skulle göra så in i detalj så att de var inte så svårt som jag trott att det skulle bli. Jag tycket det de mesta gick bra (om man räknar bort trötta eftermiddagar). Och att modellen var den som jag var missnöjd med

Vad hade du velat förbättra?
Svar: Jag hade nog velat förbättra min modell en aning. den blev väl bra men de var inte så exakt som på bilden jag gjort. Jag hann aldrig göra de inre murarna och inte att klippa och såga ned socker bitarna för att de skulle bli mer rätt.

Vilka förändringar gjorde du när du skulle bygga modellen jämfört med din skiss/ritning?
Svar: Jag hann inte som jag skrev ovan att göra de inre murarna och klippa och såga ner socker bitarna så att de blir exakta måttet.

Vilka problem tror du att det kan bli om vi bygger den på riktigt?
Svar: Att man skulle behöva såga för mycket är ett definitivt problem. Kanterna skulle behöva sågas så att de skulle bli spetsiga och för att det skulle bli riktiga kanter.

Hur ska vi lösa de problemen?
Svar: Jag vet inte riktigt hur man ska lösa de problemen. Det är väl bara att såga tror jag.


Ta reda på hur lecablock görs och vilket material de är gjorda av?
Svar: Det tillverkas av : Leca lättklinker som binds samman med cement och vatten. Leca lättklinker, i sin tur, är fin- kornig, kalkfattig lera från Östergötland som bränns i roterande ugnar och får ett hårt skal med ett cell-uppdelat, luft-fyllt inre. Kopierat från http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/leca/broschyrer/leca_murblock.pdf.

Vilka fördelar finns det med att mura med lecablock?
Svar: Att det håller bättre och det blir en jämn och fin yta.

Vilka nackdelar finns det med att mura med lecablock?
Svar: Det är väl att det var jobbigt och att det var svårt men också att man inte kunde mura när när det blev för kallt.

Vilka egenskaper hos lecablock har gjort att vi börjat använda dem istället för sten, trä och tegel?
Svar: Det håller väl en längre och är bättre än trä och sten för att det är inte lika tungt och blir inte blött och fuktigt.

Varför lägger vi på ett lager med puts utanpå?
Svar: För att det ska bli en fin yta som är lätt att dekorera och den är inte vass och lika kantig så att man slipper att skada sig på den.

                                                        Min första skiss

Min färdiga skiss












                                                              Min modell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar