söndag 12 oktober 2014

Argumenterande text - Självförsörjande gym

Början på en av vardagslösningarna till världens energiproblem
- Hur ska vi lösa vårt energiproblem som sker både lokalt och globalt, kanske kan vi göra något i vår vardag som hjälper?  



Världens energiproblem blir större varje dag och det är inget vi kan ända över en natt men små
steg måste man alltid ta för att nå något större. Ett exempel är att man tar tillvara på den energin
som man har till max. Ett självförsörjande gym är något som spinner vidare på den idén. Idén går ut på att man samlar ihop energin som omvandlas när vi rör på oss för att driva gymmen, för att lampor värme och annat inte behöva använda lika mycket annan producerad energi. Om man gör detta kan man spara på energin som går åt på att försörja alla gym som finns runt om i Sverige men även globalt.


En massa oanvänd energi, använd den!
Som om det inte vore nog att det går åt energi till gym och att man inte tar tillvara på den, ökar antalen gym och delen av befolkningen som gymmar också. Enligt Dn.se har antalet medlemskap på friskis och svettis, som är en ganska känd kedja som driver gym, ökat med 2,4% under året 2012 och det står för ungefär
550 000 personer. Dn.se konstaterar även att antalet gym som friskis och svettis nyöppnade ökade med 10% de året. Alla dessa gym drar mer energi men det finns även energi på alla dessa gym som man inte använder på de sätt som man skulle kunna. Om alla dessa gym använde energin till max hade man sparat mycket på den energin som vi har och som vi behöver spara på.


Pengar och ekonomin, blir det inte dyrt?
Men kostnaderna då? Blir det inte mycket med nya maskiner som kan ta upp energin? Men om man kollar långsiktigt kan man utan siffror inse att om man försörjer sitt gym med den energin som kommer när man tränar skulle man gå i vinst rätt snabbt och med ganska mycket. Alla lampor som ska drivas, värmen, duschar och andra maskiner skulle man snart inte betala för att driva utan man skulle slippa elkostnaderna och vinna så mycket på det ekonomiskt precis som miljön skulle göra miljömässigt. Dessutom skulle man även kunna tjäna pengar på den överskottsenergin som man kanske skulle få precis som man får pengar om man har solceller på sina hem. Samlar man på sig mer energi än man använder i ett hus med solceller och den energin går ut i elnätet som sedan andra människor använder får man betalt för det och samma sak skulle hända med gymmen. Man skulle gå i vinst med mycket mer.


Ekospinning, vad är det?
Det finns redan något som kallas för ekospinning i USA. Där har man spinningpass i olika rum där man suttit in motionscyklar med generatorer på dem. De generatorerna sammlar sedan upp energin som blir till. En vältränad person som cyklar på en motionscykel kan driva tre 60W glödlampor enligt, alltomvetenskap.se och detta låter inte mycket men detta är bara en person och det krävs inte så mycket från denne. Om sedan när man är ett fullsatt gym som cyklar är det en stor chans att man har el för fler lampor än man behöver och den energin kan man sedan tjäna pengar på.


Källan, halsa.se informerar även att man i USA har kommit fram till att man kan med hjälp av 20 motionscyklar med generatorer kan producera upp till 3,6 miljoner watt/år. Det är lika mycket som el till 42 hushåll i en hel månad och den elen är grön, ekologisk och där med skadar inte miljön.


Men räcker det?
Det finns även många som är skeptiska och säger att det är svårt om inte omöjligt att försörja sitt gym enbart på den energin som man kan utvinna från de att man rör sig i gymmen men vem har sagt att man ska använda enbart det som man utvinner? Man skulle också kunna kombinera det med solceller på taken eller vindsnurror. Tillsammans hade man definitivt klarat det och gymmen blir på så sätt självförsörjande även om det inte är enbart genom det som man utvinner genom att folk tränar på gymmen men tillsammans är det en stor insats som är bra för vår miljö.


Funkar det?
Det är många som säger att inte funkar men minst lika många som säger att det kanske gör det men hur vet vi om vi inte provar? Om ingen någonsin försöker kan vi inte förvänta oss att världens energiproblem ska bli bättre. För vi behöver en lösning till vårt energiproblem, något som skulle funka både lokalt och globalt. Jag är villig att testa alla små och stora möjligheter som visar sig för en bättre, mer hållbar och stabilare miljö i framtiden, är du?


Källförteckning:
Titel:
Författare
Publicerad/Senast Uppdaterad
Instutition
URL
Datum för besök
Dagensnyheter
Mats Olsson
2013.03.31/ -
DN livsstil
2014.10.01
Allt om vetenskap
Okänd
2010.03.21/-
Allt om vetenskap förlags AB
2014.10.01
Hälsa
Okänd
2011.04.02/-
Forma Magazines
2014.10.02
NyTeknik
Göran Grimvall
2011.02.23/-
Talentum Media AB
2014.10.02
Torslanda Tidningen
Henrik Edberg
2014.09.24
Torslanda Tidningen
2014.10.01


*För att hitta webbsidorna klicka på länkarna under rubriken URL


Resonera kring källor:
Jag tyckte det var rätt lätt att hitta mina källor när jag väl visste vad jag skulle leta efter. Jag började leta efter hela idén som var självförsörjande gym och jag hittade en del källor som jag skulle kunna använda men det var inte nog. Så jag börja tänka i andra banor. Vad kan någon ha skrivit som jag kan använda här? Man kanske har skrivit om självförsörjning i andra sammanhang eller om hur mycket energi man kan skapa genom att cykla på en motionscykel. Om man söker på saker som liknar eller är relaterade till varandra kan man hitta mycket mer än man tror och även om man det bara är en grej på en hel sida med text som gynnar en i just de sammanhanget kan man ta den lilla delen och använda den som stöd till något man utvecklar och gör större när man skriver sin text.


Jag hade lite problem med att hitta källor på mediaarkivet och på artikelsök men jag hitta en och den står sist under rubriken källförteckning. Jag tror att den var en källa som inte direkt var kopplad till självförsörjande gym men mycket till idén om att vara självförsörjande och det gav mig inspiration och fakta jag behövde för att komma på argument. Den hjälpte mig också vidare en del när jag fastnat eftersom den gav mig ett nytt tänk. Jag började tänka större och utanför orden självförsörjande gym och letade efter ekospinning, hur mycket man kan driva genom att cykla på en motionscykel och annan information.


Datumen var en sak som störde mig. Jag inte kunde hitta ett datum som berättade när man senast uppdaterat sidan på en ända av webbsidorna. Det fanns datum för när man publicerat och det har jag skrivit upp men inga senast uppdaterade. Jag har också tänkt på att många av källorna är rätt gamla men det spelar ingen roll i detta fallet eftersom det inte har hänt något ting med den fakta jag har använt sedan den först släpptes.


Avsändaren, i detta fallet olika hemsidor, är alla antingen intresserade i detta på grund av att det har med hälsan att göra och de är sidor som skriver om folkhälsan och hur man kommer i form eller i för att de gillar att skriva om forskning kring maskiner och kroppen, vad man kan göra, mycket med biologi och teknik. Det är i underhållning syfte och i informerande syfte källorna har skrivit om just detta och det är för att de antingen inte tycker att idén är genomförbar eller tvärtom.


Men annars har jag använd källorna som står under underrubriken källförteckning och de kommer från lite olika platser. Jag tror att man kan säga att man kan lita på källorna eftersom samma information förekommer på mer än ett ställe och de är alla olika i ställning till självförsörjande gym. Vissa är emot och andra håller på idén och en del av dem har inte ens något att göra med självförsörjande gym men har hjälpt mig att skriva texten rent faktamässigt men har också varit
som ett stöd för mina argument som gör mig till en person som man kan lita på.


Jag tar ett exempel på en källa och resonerar kring den:  



Jag har hittat källan på alltomvetenskap.se och för att komma direkt till sidan klicka HÄR. Jag hitta min information under rubriken: självförsörjande gym? Källan är ganska pålitlig eftersom det är en nätverison av en stor tidning. Jag kunde inte hitta när texten senast var uppdaterad men den blev publicerad 2010.01.21 och det är rätt länge sedan men faktan jag har använd från den källan handlar om hur många lampor en människa kan driva genom att cykla på en motionscykel och det har inte ändrats sedan 2010. Texten var skriven i syfte om att spekulera kring självförsörjande gym. Skulle det fungera eller inte? Just den texten berättar hur man inte tror att det skulle gå och de håller inte på idén men det har funnit en del infromation som jag har kunnat använda.

Av: Lydia Efrem Haile 9:a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar