tisdag 15 januari 2013

Laboration - Mät pH - värde i munnen v. 3


Laboration - Mät pH - värde i munnen v. 3

Syfte: Att lära sig att mäta pH och veta vad som händer med pH - värdet i munnen när vi äter och dricker

Uppgift: Mäta pH - värdet i munnen före och efter förtäring och efter att ha använt tandkräm.

Hypotes: Vad händer med pH - värdet när man äter och dricker? Jag tror att det blir surt och det leder till att bakterier trivs och att det blir lättare att få håll t.ex.

Vad händer med munnen efter att ha använt tandkräm? Det blir neutralt igen (om man har ätit innan). 

Utförande

1. Mät pH - värdet i munnen - ( pH - 8 )
2. Ät en godisbit/drick juice

3. Mät pH - i munnen - ( pH - 8 )

4. Skölj munnen med tandkräm

5. Mät pH - värdet i munnen - ( pH - 9 )

Slutsats:

Kommentar om din hypotes:
Jag hade rätt i min hypotes och det blev som jag tror!! pH - värdet i munnen, helst pH 7 vid förtäring blir det surare --> man får hål i tänderna. 
Saliv och tandkräm neutraliserar syrorna från mat och dryck. Om man har mycket eller lite basiskt saliv får inte hål i tänderna så ofta. Det visar sig att jag har basiskt saliv vilket är bra. 

Felkällor och Förbättringar: 
- Att vi inte skulle ha ätit något 1 - 2 timmar innan 
- Vi borstade inte tänderna med tandkräm utan sköljde bara munnen med tandkräm 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar